Abonează-te PLIANT ABONAMENT BINE AȚI VENIT ÎN ROMÂNIA! WELCOME TO ROMANIA! Comandă Detalii emisiune ROMÂNIA, UN TEZAUR EUROPEAN ROMANIA, A EUROPEAN TREASURE Detalii emisiune Comandă ROMÂNI GENIALI BRILLIANT ROMANIANS Detalii emisiune Comandă ROMÂNI CELEBRI FAMOUS ROMANIANS Detalii emisiune Comandă ATENEUL ROMÂN – 125 DE ANI DE LA INAUGURARE ROMANIAN ATHENAEUM – 125 YEARS SINCE THE INAUGURATION Comandă Detalii emisiune Comandă TIMIȘOARA – 800 DE ANI DE ATESTARE DOCUMENTARÃ TIMISOARA – 800 YEARS OF DOCUMENTARY TESTIMONY Detalii emisiune Comandă IAŞI, ORAŞ AL MARII UNIRI IASI, CITY OF THE GREAT UNION Detalii emisiune Comandă PĂSĂRI DIN DELTA DUNĂRII BIRDS FROM THE DANUBE DELTA Detalii emisiune Comandă

MOTOARELE, PASIUNE REGALĂ

minic3De-a lungul anilor, automobilele, motocicletele şi avioanele au fost pentru Regele Mihai I deopotrivă un hobby şi un fel de a se apăra de toate presiunile şi tensiunile vieţii, fapt pe care Romfilatelia îl aduce în atenţia publicului larg prin emisiunea „Motoarele, pasiune regală”.

Primul autovehicul condus de Majestatea Sa a fost în anul 1927, când la vârsta de 6 ani a primit o maşină electrică de fabricaţie englezească, numită Gândacul Roşu („Red Bug”).

Prima maşină adevărată, un Morris de producţie 1927, a primit-o în dar de la Principele Nicolae, unchiul său, la numai 8 ani. Pentru a învăţa să o conducă tânărul Principe Moştenitor se uita cu atenţie la şoferii Palatului Regal pentru a „fura” meseria, dar a avut şi un şofer dedicat, care l-a iniţiat în arta condusului şi câteva chestiuni importante despre mecanica motoarelor.

Până la vârsta de 15 ani condusese exact 44.415 km, conform notiţelor minuţios păstrate de-a lungul vieţii.

În urma studiului listelor de automobile (Regele a înregistrat fiecare kilometru parcurs cu automobilul sau avionul în carnete speciale), se poate constata că în tinereţe Majestatea Sa a avut două sau trei automobile în acelaşi timp, pe care le folosea într-o rotaţie săptămânală, şi pe care, după câţiva ani de condus, le înstrăina. Una din aceste maşini este automobilul Aero 30 Roadster pe care Regele l-a primit în 1937, de la Preşedintele Beneš al Cehoslovaciei, ilustrat pe timbrul cu valoarea nominală de 4 lei.

Regele nu a colecţionat însă niciodată maşini în calitate de trofee pe care să le expună în faţa altora. Maşinile sale au fost conduse, îngrijite, reparate, văzute ca un triumf al ingeniozităţii umane şi tratate ca o sursă de echilibru.

În total, Regele Mihai I, la venerabila vârstă de 95 ani deţine 38 de maşini, la care se adaugă cele patru jeepuri militare americane, toate originale, unele primite în dar, altele recondiţionate personal de Majestatea Sa.

Una din plăcerile şederilor de la Săvârşin era condusul jeepului prin pădure, un loc de tihnă şi armonie în mijlocul tumultului celui de-al Doilea Război Mondial. În colecţia actuală a Majestăţii Sale există trei jeepuri înmatriculate pentru circulaţie.

În cei peste 80 de ani de condus maşini, Regele a stat la volan de-a lungul a peste două milioane de kilometri. Cu modestie, Majestatea Sa a spus că „în zilele noastre, aceasta nu mai înseamnă mare lucru, fiindcă sunt oameni care conduc peste 100.000 de kilometri pe an”.

Deşi interesul său s-a concentrat asupra maşinilor, Majestatea Sa nu s-a limitat la aceste forme de vehicule, conducând motociclete, asemenea celei ilustrate pe timbrul cu valoarea nominală de 4,50 lei, şi pilotând avioane.

Pasiunea pentru condus şi pentru autovehicule a fost împărtăşită şi de Regina Ana, unul din momentele pe care cuplul regal le-a împărtăşit fiind ilustrat pe timbrul cu valoarea nominală de 8 lei.

Entuziasmul Regelui Mihai I s-a răsfrânt asupra avioanelor. Primul zbor în calitate de pasager a fost între Bucureşti şi Ploieşti, în 1934, când Regele avea 12 ani.

Multă vreme Regelui nu i s-a mai permis să se urce într-un avion, fiind considerat ca inadmisibil pentru Principele Moştenitor şi mai târziu pentru Rege să îşi rişte viaţa în acest fel.

Dar, cu ajutorul pilotului Traian Udrischi, Regele a învăţat să piloteze şi îşi aminteşte de primul avion pe care l-a pilotat singur, un Junkers JU 52, model de fabricaţie germană, „cu o greutate proprie de cinci tone ce se mişca diferit atunci când erau persoane la bord”.

În Europa, Regele a pilotat avioane îndeosebi pe ruta Băneasa – Londra şi Băneasa – Roma. În Statele Unite, a lucrat ca pilot de încercare pentru Lockheed Aircraft, vizita sa la fabrica companiei din SUA fiind ilustrată pe timbrul cu valoarea nominală de 15 lei.

Atunci când s-a oprit din a ţine evidenţa zborurilor, Majestatea Sa avea, la 31 august 1960, 955 de ore şi 55 de minute de zbor, acumulate cu 50 de avioane diferite, conform notiţelor pe care el însuşi le ţinea, pe un carnet special de 120 de pagini ce cuprinde cu minuţiozitate fiecare zbor între anii 1934-1961.

Pe domeniul regal de la Săvârşin s-a deschis, în ziua de 25 octombrie 2011, cu ocazia aniversării vârstei de 90 de ani a Majestăţii Sale, Muzeul Regal al Automobilului, ce găzduieşte colecţia actuală de maşini regale, noi şi vechi, precum şi o expoziţie de fotografii şi documente legate de pasiunea Familiei Regale a României, din 1866 până astăzi.

 

 

Romfilatelia mulţumeşte Casei Regale a României pentru sprijinul documentar acordat în realizarea acestei emisiuni de mărci poştale.

motoarele_pasiuneregala_caract