Abonează-te PLIANT ABONAMENT BINE AȚI VENIT ÎN ROMÂNIA! WELCOME TO ROMANIA! Comandă Detalii emisiune ROMÂNIA, UN TEZAUR EUROPEAN ROMANIA, A EUROPEAN TREASURE Detalii emisiune Comandă ROMÂNI GENIALI BRILLIANT ROMANIANS Detalii emisiune Comandă ROMÂNI CELEBRI FAMOUS ROMANIANS Detalii emisiune Comandă ATENEUL ROMÂN – 125 DE ANI DE LA INAUGURARE ROMANIAN ATHENAEUM – 125 YEARS SINCE THE INAUGURATION Comandă Detalii emisiune Comandă TIMIȘOARA – 800 DE ANI DE ATESTARE DOCUMENTARÃ TIMISOARA – 800 YEARS OF DOCUMENTARY TESTIMONY Detalii emisiune Comandă IAŞI, ORAŞ AL MARII UNIRI IASI, CITY OF THE GREAT UNION Detalii emisiune Comandă PĂSĂRI DIN DELTA DUNĂRII BIRDS FROM THE DANUBE DELTA Detalii emisiune Comandă Slide Slide

Despre filatelie

Filatelia poate fi definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia. De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului.


Ce este timbrul?

Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu.

Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii.

Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie.


Care este prima emisiune de mărci poştale româneşti?

În data de 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti intitulată Cap de bour.

Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale.

Colecţionarea mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de domnie a lui Alexandru Ioan Cuza.
În acea perioadă, colecţionarii individuali sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour, Principatele Unite sau Cuza.
Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea având o activitate intensă, în special la începutul sec. XX.
Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre simbolurile noastre naţionale.


Ghidul pentru dezvoltarea filateliei

Politici filatelice și Codul de Etică
  • Instrument de plată
  • Utilizare a timbrului in context monetar
  • Ambasador, instrument de diplomație publică
  • Mijloc de educație universală
  • Promotor al imaginii naționale, rol educativ si purtător al unei informații
  • Declarație de suveranitate în promovarea politicii externe
  • Dovadă a aparenței la organizațiile internaționale
  • Imagine a serviciului național de poștă
  • Protejare a mediului
  • Instrumente de marketing
  • Obiect de colecție
  • Suport ilustrativ pentru alte produse filatelice
  • Instrument de marketing pentru sectorul privat
  • Souvenir

Timbrele sunt folosite de state pentru ilustrarea propriului statut, a personalităților, a istoriei, culturii, tradițiilor, spiritualității, topografiei, faunei și florei, turism industrie, arhitectură și sport.

Sursă Uniniunea Poștală Universală

“În perioada 21 iulie-2 august 1858 au fost emise primele timbre din Europa de Sud-Est în Principatul Moldovei. Uimitor, acest lucru s-a întâmplat chiar înainte de primele timbre ale Imperiului Otoman.

Primele timbre românești, așa numitele Capete de Bour ale Principatului Moldovei, joacă din nou un rol important în lumea internațională a filateliei. Astfel, capetele de Bour ale Moldovei se numără printre cele mai rare timbre europene, ba chiar ale lumii.”

Fritz Heimbüchler,  RDP AIEP AIJP


ROMFILATELIA ALEASĂ ÎN COMITETUL DE MANAGEMENT AL ASOCIAȚIEI MONDIALE DE DEZVOLTARE A FILATELIEI, ORGANISM AL UNIUNII POȘTALE UNIVERSALE (UPU).

 

În cadrul adunării generale a Asociației Mondiale de Dezvoltare a Filateliei (WADP) desfășurate online in perioada 25-26 octombrie 2021, Romfilatelia a fost aleasă în Comitetul de Management al WADP pentru perioada 2022-2025, alături de: Slovenia, Luxemburg, Federația Rusă, Turcia, Tunisia, Republica Populară Chineză, Republica Coasta de Fildeș și Emiratele Arabe Unite.

Asociația Mondială pentru Dezvoltarea Filateliei (WADP) a fost creată în 1997. WADP funcționează în cadrul Consiliului de Operațiuni Poștale (POC), mai precis ca parte a Comitetului 3 (Dezvoltarea Piețelor și Serviciilor electronice). Scopul principal al WADP este de a dezvolta și promova filatelia printr-un dialog continuu și pozitiv între partenerii din sectorul filatelic și operatorii desemnați.

Alegerea Romfilatelia în Comitetul de Management al WADP reprezintă o confirmare a aprecierii de care se bucură activitatea de emitere a mărcile poștale românești la nivel internațional, timbrul reprezentând un ambasador global al României, emisar al valorilor culturale naționale și internaționale.

Despre Uniunea Poștală Universală

Creată în 1874 prin Tratatul de la Berna, Uniunea Poștală Universală (pe atunci avea numele de Uniunea Generală Poștală) este una din cele mai vechi organizații internaționale, România numărându-se printre cele 22 de țări membre fondatoare.

Tratatul s-a semnat la data de 9 octombrie 1874, dată ce a devenit ulterior Ziua Mondială a Poștei. Din 1878, datorită numărului mare de țări care au aderat, Uniunea Generală Poștală a devenit Uniunea Poștală Universală cu sediul, în continuare,  la Berna, în Elveția.

În 1948 U.P.U. a devenit instituție specializată a ONU și este principalul forum de cooperare între administrațiile poștale naționale, în momentul actual având 192 de țări membre.