Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide

LOCOMOTIVE

image description

Rãspunzând pasiunii filateliştilor pentru tematici din istoria tehnicii, Romfilatelia introduce în circulaţie emisiunea de mãrci poştale „Locomotive“. Rãspunzând pasiunii filateliştilor pentru tematici din istoria tehnicii, Romfilatelia introduce în circulaţie emisiunea de mãrci poştale „Locomotive“.
Aventura tehnicã feroviarã care va schimba radical viaţa locuitorilor planetei a început în 1803 când inginerul galez Richard Trevithick (1771-1833) a construit, la forjele din Coalbrookdale, prima locomotivã cu abur industrialã din lume („Tram-Engine“). Nu dupã mult timp, cel care şi-a înscris numele nemuritor în istoria locomotivei cu abur („Father of the Locomotive Engine“) şi a cãilor ferate mondiale a fost englezul George Stephenson (1781-1848), care timp de peste 10 ani, în perioada 1814-1825, a fost principalul constructor de locomotive, contribuind substanţial la perfecţionarea lor.
În anul 1823, la Newcastle upon Tyne, a fost înfiinţatã de cãtre George Stephenson, fiul sãu Robert, Edward Pease şi Michael Longridge, firma „Robert Stephenson & Company“, prima fabricã de locomotive din lume. Primele comenzi, primite în 1824, au venit din partea minelor Hetton şi a companiei feroviare Stockton & Darlington Railway („Locomotion No.1“, „Hope“, „Diligence” şi „Black Diamond“).
Timbrul cu valoarea nominalã de 2,00 lei ilustreazã locomotiva CFR 103 „România“ tip B1-n2 Egst.-1869, care a fãcut parte dintr-o serie reprezentativã de 55 de unitãţi, CFR 51-105, livratã în anul 1869 de fabrica germanã de locomotive „Dr. Strousberg, vormals Georg Egestorff, Linden vor Hannover“ pentru liniile Societãţii Acţionarilor CFR. Era o locomotivã pentru trenuri mixte, cu diametrul roţilor motoare şi cuplare de 1.425 mm şi o vitezã maximã de circulaţie de 70 km/h.
Timbrul cu valoarea nominalã de 3,00 lei ilustreazã locomotiva CFR 28 „Codãeşti“ tip 2B-n2 Hart.-1887, care a fãcut partedin seria CFR 28-33 (6 unitãţi), livratã în anul 1887 de fabrica germanã de locomotive „Maschinenfabrik Richard Hartmann, Chemnitz“. A fost o locomotivã pentru trenuri exprese, fiind utilizatã, în perioada 1887-1905, la remorcarea trenurilor „Orient Express“ pe traseul Vârciorova – Turnu Severin – Balota – Piteşti – Bucureşti Nord (382 km). Avea diametrul roţilor motoare şi cuplare de 1.906 mm şi o vitezã maximã de circulaţie de 115 km/h, fiind primul tip de locomotive din parcul CFR echipat cu un boghiu înaintaş. Pânã la introducerea, în 1913, a primelor locomotive PACIFIC (seria CFR 2201-2240, tip 2C1-h4), au fost cele mai rapide locomotive de pe reţeaua CFR.
Timbrul cu valoarea nominalã de 3,30 lei ilustreazã locomotiva CFR 185 „Domniţa Maria“ tip C-n2 StEG. Wien -1875, care a fãcut parte dintr-o serie reprezentativã de 35 de unitãţi, CFR 151-185 (ulterior, renumerotatã CFR 544-578), livratã în perioada 1873-1875 de fabrica austriacã de locomotive „StEG, Wien“pentru liniile Societãţii Acţionarilor CFR. Era o locomotivã pentru trenuri de marfã şi trenuri mixte, cu diametrul roţilor motoare şi cuplare de 1.290 mm şi o vitezã maximã de circulaţie de 54 km/h. Locomotiva CFR 185 / CFR 578 -„Domniţa Maria“ (nr. de fabricaţie 1408/1875) a fost ultima locomotivã din seria CFR 151-185 şi a primit numele Principesei Maria (singurul copil al Regelui Carol I, mort la o vârstã fragedã).
Timbrul cu valoarea nominalã de 9,10 lei ilustreazã locomotiva-tender CFR 001 „Lespezi“ tip C-n2t Hainaut,Couillet -1884, care a fãcut parte din seria de locomotive-tender de cale îngustã (ec.1.000 mm) CFR 001-006, livratã în anii 1884 şi 1887 de fabrica belgianã de locomotive „Société Anonyme des Usines Métallurgiques du Hainaut, Couillet“.Avea diametrul roţilor motoare şi cuplare de 900 mm şi o vitezã maximã de circulaţie de 47 km/h.
Pe timbrul cu valoarea nominalã de 8,10 lei al coliţei emisiunii de mãrci poştale sunt ilustrate locomotivele-compound CFR8008 şi CFR 8003, tip 2C-n4v Bre.-1901, care au fãcut parte din seria CFR 8.001-8.010, livratã în 10 exemplare, în perioada 1901-1902, de fabrica italianã de locomotive „ing. Ernesto Breda & Co.-Stabilimento Meccanico, Milano“. Aveau – împreunã cu tenderul pe 3 osii – o greutate în serviciu de 100 tf. (tone-forţã) şi pentru a putea circula, au fost verificate, întãrite şi testate toate podurile de cale feratã de pe liniile principale. Imaginea de pe coliţã prezintã chiar testarea unui pod, dupã refacere, cu douã locomotive ce însumau 200 tf. Au fost locomotive-compound cu patru cilindri pentru trenuri exprese, având diametrul roţilor motoare şi cuplare de 1.665 mm şi o vitezã maximã de circulaţie de 113 km/h, fiind repartizate depourilor Bucureşti Cãlãtori, Iaşi şi Ploieşti.

Suportul fotografic şi documentar necesar realizãrii acestei emisiuni a fost asigurat de dl. ing. Ilie Popescu din cadrul S.N.T.F.C.-„CFR CÃLÃTORI“ S.A. (Ministerul Transporturilor).
Data Aparitie:2011-08-26

locomot_box

Acasa
Colecții
Evenimente
Magazin
Search